Transitie

Thuiswerken, hoe houd jij overzicht in je taken?

Nu we massaal worden geacht om thuis te werken kan dit de nodige stress met zich mee brengen. Je hebt misschien al ervaren dat je veel informatie moet verwerken en je belangrijke acties hebt gemist. Telefoontjes, Chat berichten, Emails, bestanden en bijlagen. Waar is alles? Wat heeft prioriteit? Kortom, het overzicht is weg.

De kans dat je afgeleid raakt van je werk door b.v. kinderen, notificaties, dat langdurige overleg of de pakketbezorgers is groot. Hoe hou je focus, blijf je scherp en kun je toch resultaten leveren als voorheen? Ook de interactie met collega’s, nu je vrijwel 100% vanuit huis werkt is compleet anders, hoe pak je dat aan? 

Een aantal jaren geleden ben ik begonnen aan het toepassen van een taken beheersysteem. Ik ben simpel begonnen met een stuk papier en een pen. Daarop verzamelde ik vervolgens mijn acties voor die dag. Al snel deed de software matige takenlijst zijn intrede. In eerste instantie was de overstap van papier naar een applicatie voor mij niet voldoende, totdat ik de wereld van de Getting Things Done (GTD) methode ontdekte.

Gettings Things Done Methode

Er zijn verschillende productiviteit methodologieën beschikbaar, denk aan Pomodoromo en Kanban (veel toegepast bij SCRUM). De meeste productiviteit methodologieën zijn gebaseerd op min of meer hetzelfde idee: goed afgestemde processen die je helpen je doelen en resultaten te bereiken. Voor mij werkt de Getting Things Done methode van David Allen het beste

Getting Things Done (GTD) is bedacht als een persoonlijke productiviteitsmethode, maar met de juiste tools kun je deze gemakkelijk toepassen in team verband met de focus op samenwerking.

Ik kan je zeker het boek “Getting Things Done” van David Allen aanbevelen.

Wat is nu de beste in jouw organisatie

Maar wat is nu de beste? Ik heb verschillende software oplossingen toegepast in de praktijk en heb een aantal van de meest voorkomende in een handig A4 overzicht geplaatst. Deze sluiten het beste aan bij het samenwerken in projecten en teams. Wist je dat Microsoft er een aantal beschikbaar stelt vanuit zijn Office 365 producten?

Download het onderstaande overzicht gerust! 

Meer weten?

Wij helpen je graag verder

+31 (0) 36 539 3100
info@avensus.nl

Gerelateerd

Menu