Case study

Avensus creëert digitale werkplek voor de mobiele zorgmedewerker

Nu de hybride cloud en de ‘consumerization of IT’ oprukt, is er een verschuiving zichtbaar naar gebruikersgemak, toegevoegde waarde en eenvoud van uitwisseling van content en apparatuur. IT-innovaties die we thuis doorvoeren, adopteren we gewoon op ons werk, mits organisaties dit toelaten.

De verschuiving betekent dat de vraag naar de adoptie van deze technologieën en content in een versnelling komt. Dat geldt ook voor de vraag naar efficiënter en flexibeler werkplekbeheer.

Nu de hybride cloud en de ‘consumerization of IT’ oprukt, is er een verschuiving zichtbaar naar gebruikersgemak, toegevoegde waarde en eenvoud van uitwisseling van content en apparatuur. IT-innovaties die we thuis doorvoeren, adopteren we gewoon op ons werk, mits organisaties dit toelaten. 

De verschuiving betekent dat de vraag naar de adoptie van deze technologieën en content in een versnelling komt. Dat geldt ook voor de vraag naar efficiënter en flexibeler werkplekbeheer.

De werkplek is in de jaren dat er computers gebruikt worden flink veranderd. Zo werd er jarenlang gewerkt met een beeldscherm op een bureau en een grote kast op de grond, maar zien we tegenwoordig meer laptops, tablets en hybride varianten. Daarnaast is de manier waarop de software en werkomgevingen geladen worden aan verandering onderhevig. Waar software bijvoorbeeld jarenlang op locatie gedraaid werd – met al het bijbehorende onderhoud – wordt er nu steeds meer vanuit de cloud gedaan.

Die ontwikkelingen, samen met die van mobiele apparaten, zorgen voor nieuwe kansen, zeker voor de mobiele medewerker in de Zorg.

 “Wij hadden twee klanten die beiden een traditionele IT-omgeving hadden”, vertelt Manfred Pallencaöe van Avensus. “Dat wil zeggen dat ze via een specifieke URL moesten inloggen om bij hun applicaties en informatie te kunnen komen.” Nu werkt dit goed, maar door de nieuwe ontwikkelingen zijn er mogelijkheden om de ervaring prettiger te maken voor gebruikers en het onderhoud aan een werkomgeving te vereenvoudigen.

Vervangen van een hosted desktop omgeving naar een mobiele windows 10 werkplek

Vernieuwing

“Beide organisaties waren toe aan een vernieuwing van ICT”, aldus Pallencaöe. “Dit wilden ze doen door gebruik te maken van de middelen die Microsoft beschikbaar heeft gesteld.” Vereisten zijn in dit geval InTune en Microsoft 365, die beide door Microsoft zelf beheerd worden. De gehele omgeving draait vervolgens in de cloud.

Mobiele Werkplek uitrol en beheer door OOBE(zelfredzaamheid)

Avensus zorgt ervoor dat de beheermethode op maat wordt ingericht, met eigen gekozen veiligheidsmaatregelen. Dit wordt ook wel de ‘Out Of the Box Experience’ (OOBE) genoemd. Hierbij wordt de klant gevraagd wat er aan de voorkant gepubliceerd moet worden voor hun werknemers. Het gaat dan veelal om apps die gebruikt moeten worden. Maar er kunnen ook apps uitgeschakeld worden. “Als je een Windows 10-apparaat koopt, komt die met veel applicaties, waaronder apps als Candy Crush. Die kun je vervolgens zelf in een console uitzetten.” Daardoor verschijnen alleen de gewenste apps voor een werknemer op het apparaat. Apple, google , microsoft store

Ander voordeel is dat de techniek uit handen gegeven. Microsoft beheert de cloud en zorgt dus voor de beschikbaarheid en het onderhoud hiervan. Avensus neemt de rest van het technische beheer uit handen. Daardoor is er minder werk voor de organisaties zelf. Bovendien is ieder apparaat te gebruiken voor de werkomgeving, zolang er maar Windows 10 op gedraaid kan worden.

Azure AD en invullen met email adres en wachtwoord , invullen en de uitrol loopt vanzelf gecombineerd met een 2-staps authenticatie

Daarnaast zijn er op het gebied van veiligheid voordelen. Zo is het mogelijk om de toegang tot het apparaat op afstand te blokkeren, mocht er sprake zijn van verlies of diefstal. Bovendien is het mogelijk om zelf bepaalde veiligheidsmaatregelen in te stellen en te zorgen dat deze altijd aan staan. Denk hierbij aan het versleutelen van de harde schijf, het gebruik van antivirussoftware, de eis om een pincode in te toetsen om een app in te kunnen komen en het gebruik van twee staps verificatie. Daarnaast worden alle software automatisch geüpdatet via Fortinet, zodatde eindgebruiker dit zelf niet hoeft te doen.

Eindgebruiker

Voor de eindgebruiker is het gemak misschien wel het belangrijkste. Het interessante van het OOBE-concept is dat een gebruiker niet langer naar een IT-afdeling moet om een apparaat te laten installeren. De werknemer ontvangt zijn nieuwe device, voert zijn gegevens in en de werkomgeving wordt exact zo uitgerold zoals de organisatie dat wil. Binnen een half uur is het apparaat klaar voor gebruik, zonder dat hier een expert voor nodig is.

Dat scheelt ook tijd als het gehele bedrijf over moet naar een nieuw apparaat. “Dat duurde vroeger wel een paar weken, omdat iedereen naar de IT-manager moest komen en er allerlei stappen genomen moesten worden om de installatie mogelijk te maken. Nu zijn we binnen een paar dagen klaar”, aldus Hans Friedrich Meerholz van Avensus.

Bovendien biedt die eenvoud ook nieuwe kansen voor de organisaties zelf. “Een van onze klanten besloot bijvoorbeeld om een samenwerking met een fietskoerier af te sluiten. Als er een nieuw apparaat geleverd moet worden aan een werknemer, bellen ze niet ons, maar die fietskoerier. Die brengt het apparaat dan en de werknemer kan snel weer aan het werk.” Die keuze zorgt ervoor dat er geen expert betaald hoeft te worden om het apparaat te brengen en klaar te maken, en is ook nog eens goed voor het milieu.

Ander voordeel voor de eindgebruiker is dat het apparaat niet volledig afgeschermd wordt. Het is mogelijk om hem ook voor privédoeleinden te gebruiken, mits er voldaan wordt aan de beveiligingsmaatregelen en andere eisen die het bedrijf heeft gekozen. Maar eigen foto’s en video’s op het apparaat zetten is bijvoorbeeld nooit een probleem. 

Ondersteuning van Avensus

Om de organisaties nog verder te ontzorgen, neemt Avensus de verantwoordelijkheid over het technisch beheer. Hier wordt 24 uur per dag, zeven dagen per week ondersteuning voor geboden. Mocht er dan bijvoorbeeld een storing zijn, dan biedt Avensus de juiste hulp.

Avensus heeft hier kundige werknemers voor in huis die de klant kennen en gebruikers efficiënt en kwalitatief goed kunnen helpen, vertelt Pallencaöe. Zo werd er na feedback van klanten een First Call Resolution ingesteld. “Dat houdt in dat we klanten in het eerste contactmoment zoveel mogelijk voorzien van oplossingen, zodat zij verder kunnen met hun werk. Momenteel wordt 80 procent van de eerste contactmomenten bij ons afgehandeld met een oplossing.”

“Daarnaast hebben we een focus op probleem- en wijzigingsbeheer, wat resulteert in een IT-omgeving die altijd beschikbaar is.”

Avensus zorgt dus voor een digitale werkplek die volledig afgestemd is op de organisatie en zijn werknemers, en neemt daarbij zoveel mogelijk zorgen uit handen. Die werkplek is bovendien niet alleen beschikbaar op basis van Windows 10, maar kan ook ontwikkeld worden voor producten van Apple en Android-apparaten. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan vrijblijvend contact op met een van de experts van Avensus!

Menu